Café Philo εν Αθήναις

    philoΤην Τετάρτη 11 Ιουνίου είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω σε αίθουσα του Ωδείου Αθηνών διάλεξη-συζήτηση με θέμα «Οι Φιλόσοφοι στη δημόσια σφαίρα». Εισηγητές ήταν 2 «εργάτες του πνεύματος» της σύγχρονης Ελλάδας, 2 προσωπικότητες οι οποίες παρόλο που τις χωρίζουν 46 χρόνια κατάφεραν να παρουσιάσουν ένα concerto ιδεών, προτάσεων, στοχασμών το οποίο ξεδίψασε πνευματικά τους παρευρισκόμενους. Αναφέρομαι στον Θεοδόσιο Τάσιο και Θεοφάνη Τάση. Μαέστρος ήταν ο Φαίδων Κυδωνιάτης. Δεν αναφέρω τίτλους και προσφωνήσεις για τον καθένα διότι, παρόλο που δεν ελλείπουν (καθηγητής, διδάκτορας, συγγραφέας, ποιητής κ.α ) δεν προσδίδουν τίποτα περισσότερο από αυτό το οποίο εκπέμπει η δύναμη των λόγων τους. H ροή των εννοιών και των συλλογισμών ήταν ανανεωτικά, για τον προσεκτικό ακροατή, πυκνή και αρκούσε η κατανόηση τους την στιγμή που αναφέρονταν, όμως πήρα μαζί μου τα εξής:

    Ο κ. Θεοφάνης Τάσης αφού αναφέρθηκε στη γέννηση της δημόσιας σφαίρας στην αρχαία Ελλάδα/Αθήνα πλαισίωσε (διότι δεν μπορεί να οριστεί) το Φιλόσοφο και τη Φιλοσοφία.

      Στο κέντρο της δημόσιας σφαίρας έθεσε όχι το άτομο αλλά την επίγνωση της θνητότητας του, διότι από αυτή την επίγνωση προέρχεται η ανάγκη και ροπή του ανθρώπου για δημιουργία και αθανασία μέσω της υστεροφημίας.

      Ο Φιλόσοφος δεν είναι επιστήμονας του συγκεκριμένου (ο οποίος ως επιστάμενος ενός συγκεκριμένου τομέα, χρησιμοποιεί μετρήσιμα και αποδεδειγμένα δια πειραμάτων και πράξεως μεγέθη) αλλά στοχαστής και ερευνητής ιδεών και εννοιών.

      Επεσήμανε τον μοναδικό γλωσσικό διαχωρισμό στην ελληνική, της Ζωής και του Βίου. Η Ζωή είναι μία καθαρά βιολογική λειτουργία, κοινή στον πλανήτη, σε αντίθεση με τον Βίο ο οποίος είναι αποκλειστικό ίδιον του ανθρώπου, ο οποίος έχει μία μόνο Ζωή να τον κατακτήσει, δια παραγωγικών νοητικών προσεγγίσεων και εξέλιξης.

    Χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τον Σωκράτη, προσδιόρισε ως κύρια χαρακτηριστικά του φιλοσόφου την παρρησία (ως ελεύθερη έκφραση γνώμης, και άποψης με θάρρος και ειλικρίνειακαι την ειρωνεία (με την Σωκρατική έννοια, τουτέστιν τη συζητητική μέθοδο με την οποία προσποιούμενος άγνοια, έθετε στους συνομιλητές του ερωτήσεις τέτοιες που αποκάλυπταν την αντιφατικότητα των λόγων τους).

     Πυρήνας της παρέμβασης του κ. Θεοδόσιου Τάσιου ήταν ότι το ζητούμενο και η πρόκληση για έναν πολιτικό δεν είναι η διευθέτηση των πολιτικό-κοινωνικών αιτημάτων και αντίρροπων τάσεων με καθαρά επιστημονικά εργαλεία (ο ίδιος κατέστησε πολλάκις σαφές στο ακροατήριο ότι απεχθάνεται τον όρο «τεχνοκράτης», διότι παραπέμπει σε απολυταρχική αντιμετώπιση η οποία αποκλείει την κοινωνική διάσταση) αλλά με εξισορρόπηση των κοινωνικών επιπτώσεων και τριβών. Ο πολιτικός οφείλει βεβαίως να φέρει σημαντικές επιστημονικές αποσκευές αλλά η δύναμη του είναι η πολιτική βούληση.

    Ο ίδιος, στη συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων με το κοινό που ακολούθησε, επέδειξε πνεύμα, ευθυκρισία και πνευματική ορμή ενθουσιώδους εφήβου τα οποία συμπληρώθηκαν από την στοχευμένη σκέψη εξαιρετικής ωρίμανσης του πνευματικού συνδαιτυμόνα του.

     Συμπερασματικά, η βραδιά υπό το δικό μου πάντα πρίσμα, απετέλεσε μία από τις εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις στις οποίες αναδείχτηκε το μεγαλείο της Ελληνικής γλώσσας και στοχασμού από ομιλητές με δομημένη σκέψη και ιδέες και μοναδικό τρόπο διαπεραστικής μεταδοτικότητας.

       Τους ευχαριστώ.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s